- Moro med spøkelserTore G. Bareksten lar seg hjemsøke av strømmetjenestenes gjengangere.
- Den stygge stesøsteren: En norsk sosialrealistisk versjon av AskepottTore G. Bareksten har vært på kino og sett norsk film. Den stygge stesøsteren er blitt oppfattet som et feministisk angrep på kvinners manglende valgmuligheter under føydalismen – og på dagens urealistiske skjønnhetsidealer fremmet av kvinnelige influensere som stolte forteller om sine ulike plastiske operasjoner. På den annen side vil filmen kunne vekke begeistring hos ...
- Kaptein Sabeltann og grevinnen av Gral + Kapitalisters motivasjon før og nåDet er kanskje pussig at en grisk sjørøver får slik heltestatus i det sosialdemokratiske Norge. Men ser vi på historiens brutale sjørøvere finner vi faktisk flere sosialdemokratiske trekk, skriver Tore G. Bareksten i denne filmanmeldelsen.
- – Vi fant faktisk dukken utenfor barnehagen en dag på skolen. (Intervju med forfatteren bak grøsserne «En kamp mot demoner» og «3 steiner til Nøkken»)For nordmenn som elsker grøssere, er det stas med nytt blod. I 2020 utga Kjell-Vidar Åhman Teig debutboken «3 steiner til Nøkken: 7 historier om Robert Baastads liv og død» (novellesamling), og i 2023 kom «En kamp mot demoner» (roman). Nicolai Alexander Styve gjør et grundig intervju med forfatteren, og begår på veien anmeldelser av ...
- Myndighetene lytter ikke, av frykt for å miste turistinntekterTore G. Bareksten omtaler den norske seriesuksessen La Palma, som trekker veksler på Henrik Ibsens klassiker av et skuespill En folkefiende.
- Patrik leser Moorcock del 4: Corum – The Prince with the Silver Hand (1978)Her er Moorcock tilbake i terrenget som gjorde ham berømt: Anti-heroisk fantasy. Corum har utlevd sin elskede kone og har sunket hen i en melankoli som grenser til galskap når han blir kalt til fremtiden for å redde menneskeheten fra (kort sagt) en evig kulde. Patrik Salhlstrøm leser seg opp på en gammel (evig) (anti-)helt. ...
- En alderstilpasset anmeldelse av fantasy-musicalen WickedVi får endelig vite hvorfor apene i tidligere Oz-filmer har vinger. Og hvorfor Elton John synger «Goodbye Yellow Brick Road» i sin Oz-inspirerte hit. Tore G. Bareksten anmelder Oz-musikalen Wicked.