Tore G. Bareksten fortsetter sin spalte om sør-koreanske TV-serier. Nå er tida kommet til en romantisk fantasi fra byråkrat-miljø på selveste Rådhuset.
Dette er en fantasyserie fra 2023 med både romantikk og fantasy samt litt skrekk og krim som krydder. Lee Honh-jo er kommunalt ansatt av laveste grad, og mobbes på jobben i Rådhuset av sin nærmeste sjef og to andre kvinnelige ansatte. De tre nærmeste kollegene følger sør-koreansk tradisjon med å gå ut og spise sammen, men holder nyansatte Lee utenfor. Lee lever derfor et ensomt liv, men arver på mystisk vis en flere hundre år gammel trekiste – som inneholder et hefte med magiske formularer fra en historisk kjent kvinnelig sjaman. Lee prøver å bruke kjærlighetsformularet for å få en bestemt mann i Rådhuset til å like henne, men ved et uhell er det to andre personer som forsyner seg av trolldomsdrikken. Den ene av dem er en søkkrik advokat, Jang Shin-yuk. Han plages av en århundregammel familieforbannelse, som viser seg å være forbundet både med tempelet der trekisten ble funnet og med Lee selv.
Selv om serien også inneholder et kriminalmysterium, et mystisk sjamantempel, politiske intriger, korrupsjon og drapsforsøk, er hovedfokus på romantiske forviklinger på avdelingen for miljø og grøntområder. Lees mobbende nestleder er interessert i avdelingens hovedsjef. De to mobbende kollegene er nesten parodisk guttegale, og blir sjalu på Lee når hun på ulikt vis får kontakt med de to mest ettertrakta ungkarene på Rådhuset. En av dem er sjefsjuristen, som motvillig er magisk forelsket i henne – noe han intellektuelt ikke ønsker å være. Han sliter også med en spøkelsesaktig blodig hånd som av og til dukker opp, og med hjernesykdom som en del av familieforbannelsen.
Seriens svakhet er at det er litt for lite action og litt for mange humoristiske romantiske forviklinger. Antall episoder kunne vært kuttet ned fra 16 til 12. Men spenningen øker mot slutten, med økt morderisk aktivitet og avsløringen av hvordan hovedpersonene møtte hverandre i et annet liv for over 300 år siden. Likevel er det romantisk forviklingskomedie som er seriens bærende element.
Seriens styrke er de utrolige fysiske skuespilleregenskapene til Jo Bo-ah. som spiller Lee Hong-jo – med sine ulike humørsvingninger – så overbevisende og sjarmerende at det minner om en Oscar-prestasjon, og gjør svakhetene i manus mindre viktige. Men hvis man for eksempel har sett den mye bedre serien A Discovery of Witches, om konfliktene mellom vampyrer, hekser og demoner i England, Frankrike Venezia og USA, er det litt interessant å se hvor forskjellig magi skildres i filmserier fra Europa og Asia.
Tore G. Bareksten
TIDLIGERE I SPALTEN:
Tores sør-koreanske fantasireise fortsetter: Den evige monark
The Gyeongseong Creature – en anmeldelse med delvis demente digresjoner
The Atypical Family -en koreansk blanding av fantasy, krim og romantikk