Blindpassasjer på DVD – intervju med Bing og Bringsværd

Tekst og foto: Bård Eion Flaen

Trykket første gang i Faro Journalen uke 13 2007

Kultklassikeren Blindpassasjer ble sluppet på DVD 28. mars [2007, red. anm.]. Forfatterduoen Bing og Bringsværd forteller her om sitt pionerarbeid innen norsk sci-fi-litteratur, og deres egne minner fra innspillingstiden.

Den eneste rene, norske science fiction-produksjonen gjennom tidene, har omsider funnet veien ut på hjemmevideo, i regi av NRK Aktivum og Buena Vista Home Entertainment. Marco Polo – eller Blindpassasjer, som den også er kjent som – representerte banebrytende TV-underholdning da den gikk på NRK i 1978. Siden har den sjelden vært vist offentlig. DVD-gjensynet bekrefter derimot at beretningen fremdeles ligger langt forut for sin tid. Det skyldes ikke minst et godt manus, utarbeidet av norsk litteraturs fremste science fiction-forfattere, Jon Bing og Tor Åge Bringsværd.

Blindpassasjer så dagens lys som TV-manus, utviklet i etterkant av forfatterduoens suksess med krimserien Helmer & Sigurdson tidlig på 1970-tallet. Til nå foreligger det materiale til to fjernsynsserier og fire hørespill om Marco Polo-skipets intergalaktiske eventyr, samt en tegneserie som opprinnelig gikk som føljetong i bladet Folkevett. Nærmere 30 år senere er Blindpassasjer ute på DVD, samtidig som tre av hørespillene slippes på CD. Selv har Bing og Bringsværd derimot ikke sett TV-serien siden den først ble sendt.

Den opprinnelige tittelen var imidlertid hverken Marco Polo eller Blindpassasjer, men den noe mindre fengende Hvem var den drepte?

– Handlingen fant sted ombord på en romfarkost, men dette var bare et ytre skall. I bunn og grunn konstruerte vi et klassisk «lukket rom»-mysterium. Mordgåten er bygget opp rundt det vi på den tiden visste om kunstig intelligens, forteller Bing. – Den skyldige viser seg å være en maskin, som ikke kan føle, men bare bygge på erfaringer. Kjernen i fortellingen sier noe om hva det vil si å være et menneske. Det er et evig filosofisk og politisk problem, som er like aktuelt i våre dager. Etter et rutineoppdrag på en fjern planet, oppdager besetningen ombord på et fraktskip at det har sneket seg en blindpassasjer ombord. De støter også på et havarert romskip, hvor den biologiske roboten har utslettet alt liv ombord. Denne spesifikke fortellingen utgjør derimot bare en liten del av sagaen om Marco Polo. De fire hørespillene utspiller seg tidsmessig før TV-serien, og forteller om bakgrunnen til besetningen. Dessuten går begrepet overlyshastighet igjen.

– Man kan nesten si at dere opererte med et eget lite Star Trek-univers?

– Jo, det ble en slags verden av naturlover som vi selv hadde laget, selv om Star Trek ikke var et forbilde. Vi hadde ikke tiltro til at NRK ville kjøpe en TV-serie som krevde store mengder dyrt utstyr, sier Bringsværd.

– Innspillingsteamet, med regissør Stein-Roger Bull i spissen, beslagla to av NRKs største studioer en hel sommer, og reiste over til England for å gjøre modellopptakscenene. Året før hadde teamet til George Lucas brukt det samme studioet under arbeidet med den første Star Wars-filmen.

– I dag kunne man gjort alt digitalt. Det var fantastisk å se hvordan NRK Filmavdelingen løste utfordringene. Hele Blindpassasjer ble så å si laget på kjøkkenbenken. Folk lå i kulissene og lagde svisj-lyder mens de trakk romskipdørene til side. Heisen var en rullegardin, og hele stjernehimmelen bare en liten pappskive, minnes Bringsværd.

Det nærmeste NRK har kommet Blindpassasjer, er TV-filmatiseringen av Bing og Bringsværds fortelling Ta den ring. Handlingen her dreier seg om gamle, okkulte ritualer og besøk fra det ytre rom. Forfatterne mener de opererer i samme «future noir»-landskap som Philip K. Dick, mannen bak historien som ble filmen Blade Runner (1982).

– Vi har alltid vært opptatt av alternative historier. Du kan si at det er en slags selskapslek. Plutselig våkner man opp og lever i en helt annen verden. Sci-fi-litteraturen er den eneste sjangeren som er vitenskapskritisk, mener Bing, som tror det er enkle årsaker til at nordmenn generelt har forsøkt seg svært lite innen sci-fi-sjangeren.

– Slike filmer er utrolig dyre å produsere, og skal man forsøke å vinne folk med andre midler enn spesialeffekter, må man kunne by på et skikkelig plot. Det er det ikke mange nok gode dramaturger til i Norge, hevder Bing. – Vi har dessuten en tradisjon for realisme i Norge, både i forhold til film, teater og litteratur. Man skal skildre temaer som publikum lett kan kjenne seg igjen i, legger Bringsværd til.

Etter å ha skrevet en lang rekke framtids-litteratur, er det passende at Blindpassasjer nå er sluppet på et nytt format. Bing mener hovedformålet med DVD-lanseringen er å gi publikum sjansen til å styre sine egne TV-vaner, i en tidsalder hvor det er trangt om plassen. Selv skulle han gjerne sett at tabberullene og de bortklipte scenene fra innspillingene fremdeles eksisterte, så de kunne vært lagt ved som ekstramateriale.

– Jeg husker spesielt en nøkkelscene hvor en av skuespillerne presterte å si at det var en fremmed «orgasme» ombord i stedet for «organisme».

Etter suksessen med Blindpassasjer, skrev forfatterduoen en egen oppfølger på seks episoder. Serien fikk grønt lys fra NRK og Sveriges Radio, som inngikk en samproduksjon for anledningen. Men da alle de nordiske skuespillerne var på plass i Stockholm for å starte innspillingen, dro investorene ut pluggen.

– Vi vet ennå ikke helt hva som skjedde. Fram til da hadde alle vært begeistret for manuset, og prosjektet tegnet til å bli stort, forteller Bing.

– Så oppfølgeren er lagt på is for evig og alltid?

– Tja, det er fremdeles folk som lukter på manuset fra tid til annen, så man skal aldri si aldri, sier Bringsværd med et lurt smil om munnen.

– Dessuten har vi blitt kontaktet av filmskapere som ønsker å lage en nyinnspilling av Blindpassasjer.

Nye NOVAs redaksjonelle anmerkning 2023: De tre radiohørespillene samt manuskriptet til Hvem av oss er den drepte? fins også utgitt i bokform (Marco Polos nye eventyr, Gyldendal 1980). Bing & Bringsværd skrev dessuten en oppfølger, TV-serien Av støv er du kommet …, om stjerneskipet Mandeville. Denne ble aldri spilt inn, men manuskripet ble utgitt som bok (Pax 1990). I forordet til sistnevnte utgivelse kan du dessuten lese mer om forhistorien til dramaene om Marco Polo, via to tegneserier Bing & Bringsværd laget sammen med henholdsvis Thore Hansen og Rune Johan Andersson/Gro Vestby. I 2021 laget Sigbjørn Lilleeng en tegneserieversjon av Blindpassasjer, gitt tittelen Inntrenger, og utgitt på Ena forlag.

I NRK-arkivet finner du Blindpassasjer, så vel som Bing & Bringsværds miniserie Ta den ring, science fiction-serien deres fra 1970-71 med diverse adaptasjoner av kjente noveller, fjernsynsoperaen Gagarin, samt flere andre godsaker du kan lete deg fram til. 

Del dette innlegget på:

  3 kommentarer til “Blindpassasjer på DVD – intervju med Bing og Bringsværd

  1. Kudos til Bing og Bringsværd og alt de har gjort for sjangeren 🙂
    Lenge leve!

    • Jeg har den største respekt for Jon Bing og Tor Åge Bringsværd, både som forfattere og antologi-redaktører. Det er ingen tvil om at deres innsats har vært viktig. Men deres syn på fabelprosa som en særlig opphøyd form for modernistisk finlitteratur av den typen som ofte kalles “den britiske bølgen” dekker ikke den øvrige fantastiske litteraturen som blant annet magasinet NOVA i sin tid presenterte. “Psykiske landskap” har neppe særlig mye med (natur-)vitenskap å gjøre, så det var nok riktig å distansere seg fra science fiction-begrepet. Derfor er “Blindpassasjer” overraskende vellaget og tro mot space opera-sjangeren og et spennende kriminalmysterium.

  2. Artig artikkel å lese. Så igjen Blindpassasjer (som jeg likte veldig godt som barn) for et par år siden. Det var et gledelig gjensyn og jeg ble overrasket over hvor lite utdatert den var. Både KI og miljøvern er viktige tema i Blindpassasjer, og der er den skremmende aktuell. Plottet er rett og slett kanonbra.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *