Sara Johnsen: Til Dancing Boy. Roman.
Gyldendal Norsk Forlag 2022. 319 sider. Innb. NOK 339,-
Sara Johnsen, født 1970 i Oslo, er kjent både som filmskaper, dokumentarist og forfatter. Foruten flere kortfilmer har hun regissert kinofilmene Vinterkyss (2006) og Upperdog (2010), samt dokumentar-serien 22.juli (2022). Som forfatter står hun bak novellesamlingen Han vet om noe hun kan prøve (2004) og romanen White Man (2008).
Ingen av disse frembringelsene er science fiction, men det er årets roman Til Dancing Boy til gjengjeld. Her finner vi både dystopiske rammer som føles beklemmende realistiske og teknologi som vi allerede ser konturene av. Rike mennesker bor i avskilte, stengte områder. Selvkjørende kjøretøyer frakter barna til skolen hvis ikke foreldrene gjør det selv. Det er forbudt å ferdes i naturen uten bevilling fra myndighetene, fordi det truer artsmangfoldet. Etc.
Vi befinner oss i et dystert, fremtidig Norge, ikke altfor mange år fra nå. Tilbakevendende pandemier forårsaket av stadig nye virus-varianter har forandret livsbetingelsene. Dagens politiske partier er blitt erstattet av det Demokratiske Samlingspartiet (DSP) som er alt annet enn demokratisk. Spørsmål som angår det enkelte menneskes valg i avgjørende livsfaser, blir avgjort av Etisk Råd, etter skriftlig søknad. Brudd på myndighetenes bestemmelser om alt mulig som angår folks private liv, blir straffet med store bøter.
Hovedpersonen Lizz driver et «orgasmeri» – en statlig godkjent og kontrollert lyst-klinikk – i Oslo sentrum sammen med sin ektemann, Boje. Ved hjelp av avansert VR-utstyr og elektroder som festes til sensitive steder på kroppen, blir kundene tilbudt erotiske fantasier. Programmene er innspilt på forhånd, hvor kundenes hemmelige drømmer blir forløst ved den endelige orgasme. Stort sett de fleste tenkelige perversjoner gjenskapes i klinikkens avlukker. Det er i prinsippet ingen restriksjoner. Folk tenner på de merkeligste ting. Kundene ønsker seg gjerne helt bestemte situasjoner som utvikler seg til en erotisk forbindelse. For noen handler det om å gjenoppleve deres første leveår (med bleie), eller hvorfor ikke bli overkjørt av en dampveivals? Velstående kunder kan bestille deres egne programmer etter spesielle ønskemål, men de fleste nøyer seg med ét av dem som allerede finnes.
En dag kommer en ung mann med ben-protese inn i klinikken. Lizz føler seg umiddelbart tiltrukket av ham, men det er strengt forbudt for de ansatte å ha noen form for fysisk kontakt med kundene. Likevel går hun med på å hjelpe ham med å innspille scener fra noen helt bestemte steder ute i naturen. Men det er ikke så enkelt som det først høres ut: Hennes ektemann har tydeligvis hatt en finger med i spillet. Ekteskapet knirker i sammenføyningene, og deres tenåringsdatter skammer seg over det foreldre hennes jobber med, for det er slett ikke alle i samfunnet som liker «orgasmeriet» (selv om noen av de moralistisk forargede selv oppsøker stedet i dypeste hemmelighet).
Parallelt får leserne tilbakeblikk fra Lizz’ liv. Situasjoner som har hatt avgjørende betydning for at hun ble den hun ble og fikk det livet hun fikk. Som ung pike valgte hun å bli surrogat-mor for et barnløst par. De mange vaksinene etter pandemier har nemlig gjort deler av befolkningen steril, og behovet for nye barn er stort. Institutt for Befolkningsvekst har derfor startet en kampanje, hvor unge piker på skolen blir fortalt at samfunnet trenger kroppen deres til å bære frem nye fostre. På denne måten kan de tjene penger til deres utdannelse når den tid kommer.
Lizz blir gravid med en gutt som hun i fantasien gir navnet Dancing Boy – derav bokens tittel. Imidlertid blir han tatt fra henne umiddelbart etter fødselen og gitt til foreldrene, og hun ser ham aldri igjen. Likevel gjentar hun prosjektet noen år senere, men heller ikke denne gangen får hun ha kontakt med barnet hun har født for andre. Først når Lizz møter Boje, blir det både ekteskap og en ekte, levende datter.
Til Dancing Boy viser på en overbevisende måte hvordan alminnelig skjønnlitteratur lar sig kombinere med science fiction. Historien damper av erotikk og seksuelle spenninger, men handler også om savn, svik, forsoning og tilgivelse – i et avstumpet og kaldt samfunn som har mistet mye av sin menneskelighet. Det er befriende en gang iblant å slippe raketter, stjernekriger, aliens, roboter og designede overmennesker. Å lese en science fiction-roman som føles genuint troverdig og ekte og i bunn og grunn handler om det å være et menneske.
Cato Pellegrini
Last ned som e-bok: